TöitäKatso mitä olemme tehneet aiemmin

Miten julkaistamobiiliapplikaatio?

Kirjoittanut: Essi Kivivuori

Profiilikuva pilven päällä

Kokosimme yhteen muutamia vinkkejä, joita voit ottaa huomioon julkaistaessa mobiiliapplikaatiota.

Kohderyhmän kartoitus

Kannattaa luoda kohderyhmä, sillä sen avulla pystyt määrittämään ensinnäkin mille alustalle haluat sovelluksesi julkaistavan. Mitä sukupuolta käyttäjät edustavat, ovatko he lapsia, teinejä, aikuisia vai vanhuksia? Jos sinulla on jo valmiiksi asiakkaita, kannattaa tehdä markkinatutkimus ja saada vastaukset suoraan asiakkailtasi. Jos yritykselläsi ei ole aikaisempia asiakkaita – voit vastata kysymyksiin itse, miettimällä millainen on tuleva asiakkaasi ja minkälaisia sovelluksia hän käyttää.

Markkinatutkimus

Markkinatutkimuksen tekeminen teknisesti ei ole vaikeaa internetin välityksellä. Sillä siihen löytyy internetistä paljon helppoja ja ilmaisia työkaluja – esimerkiksi Typeform https://www.typeform.com/tai Google Forms https://www.google.com/forms/about/. Näiden työkalujen avulla pystyt tekemään kyselyjä ja analysoimaan saamasi vastaukset nopeasti ja helposti.

Mikäli yrityksellä on jo olemassa olevia asiakkaita, on markkinatutkimuksen tekeminen helpompaa kuin yrityksille joka valmistelee mobiilisovelluksen julkaisua uuden yrityksen lähtökohdista.

Mikäli projektissa on suurempi budjetti, voidaan markkinatutkimus tuottaa yhteistyössä markkinatutkimuksia tekevien yritysten kanssa. Pienemmissä budjeteissa on miettittävä voidaanko tutkimus mahdollisesti tehdä pientä palkkiota vastaan, joka helpottaa hieman tutkimuksen tekemistä? Voidaanko tutkimus tehdä yhteistyössä toisen yrityksen kanssa tai viimeisenä vaihtoehtona tutkimus voidaan suorittaa jakamalla tutkimus henkilökohtaisille tuttavilla ketkä sopivat kohderyhmään.

Mitä sitten markkinatutkimuksessa kannattaa kysyä ihmisiltä? Aiheet riippuvat hieman projektista, mutta usein kysytään seuraavista aiheista:

  • Harrastuksista
  • Internetkäyttäytymisestä
  • Ostoskäyttäytymisestä
  • Koulutuksesta
  • Työstä
  • Väestötiedoista
  • Talouden vuosittaiset tulot

Saadessasi niihin vastaukset pystyt helpommin suunnittelemaan sovelluksen teknisiä ratkaisuita ja lopulta se tulee auttamaan sinua mobiiliapplikaation markkinoinnissa.

Kohdehenkilö

Kohdehenkilö on kuvitteellinen henkilö, joka määräytyy tekemästäsi markkinatutkimuksesta. Kohdehenkilöitä voi olla monia tai vain yksi. Mitä enemmän sinulla on tutkimustulosta kohderyhmän kartoittamisesta, sitä paremmin pystyt hahmottamaan kohdehenkilön.

Miten luodaan kohdehenkilö?

Sen jälkeen kun olet saanut markkinatutkimuksen valmiiksi ja sinulla on haluttuihin kysymyksiin vastaukset on aika luoda kohdehenkilö. Kun sinulla on vastaukset edessäsi, käyt ne yksitellen läpi ja jokaisesta kysymyksestä mihin olet saanut vastauksen otat keskiarvon.

  • Nimi: Matti Meikäläinen
  • Väestötiedot & Tausta
    • Mies, 50-vuotias
    • Naimisissa
    • 2 lasta (13 ja 15)
    • Talouden tulot: 120 000/vuosi
    • Omistaa yrityksen / työskentelee korkeassa asemassa
    • Asuu pääkaupunkiseudulla
    • Vaimo työskentelee hoitoalalla
  • Harrastukset
    • Kuntoilu
    • Ulkona syöminen
    • Perheen ja ystävien kanssa ajan viettäminen
    • Lukeminen
    • Internetin tutkiminen
  • Tarpeet
    • Ei halua monimutkaisia sovelluksia
    • Lataa ainoastaan hyödyllisiä ja aikaa säästäviä sovelluksia
    • Sosiaalisen median tutkiminen
    • Työhön liittyvien artikkelien lukeminen
  • Tavoitteet
    • Saada tasapaino työn ja vapaa-ajan välille
    • Taloudellinen riippumattomuus
    • Saada yritykselle näkyvyyttä ja kasvamaan
  • Huolet
    • Lapset murrosiässä
    • Teknologian kehitys / kehityksen perässä pysyminen
    • Ei ole tarpeeksi vapaa-aikaa
    • Asuntolaina & autolaina

Testaus

Kun sovelluksesi on valmis tai melkein valmis – on aika testaukselle. Testaus on tuotteesi kannalta todella tärkeää, sillä bugisesta tuotteesta ei ole kuin harmia, tosin täysin niiden välttäminen lienee myös mahdotonta. Jos julkaiset tuotteen ilman testausta kauppoihin ja se ei toimikkaan haluamallasi tavalla, voit saada paljon negatiivista palautetta tuotteestasi, jolloin menetät käyttäjiä.

Testauksessa kannattaa ottaa huomioon, että tuntemattoman osapuolen näkemys on aina parempi kuin niin sanotusti lähimmäisen mielipide asiaan, kaunistellusta palautteesta ei ole tässä kohtaa hyötyä. Tarvitset kaunistelematta olevan ja suoran palautteen tuotteestasi, siten sinulla on eniten hyötyä siitä.

Sovellusta voidaan testata sovellusten testaukseen erikoistuneiden yritysten kanssa. Sovellusta voidaan testata henkilökunnan kanssa, ystävien kanssa tai kenen tahansa kanssa kenellä on sopiva laite ja halu antaa hieman aikaa sovellukselle. Joissain tapauksissa on mahdollista löytää testaajia yhteisön kautta eli fanien, sosiaalisen median yleisön tai valmiista asiakaskunnasta.

Kauppa-alustat

Huolella suunniteltu kauppasivu on tärkeä niin Google Play kuin Apple App Store:ssa. Tutkimusten mukaan ihmiset käyttävät vain 10 sekuntia tutkiessaan sovellusta ja tekevät siinä ajassa päätöksen, lataavatko he sovelluksen vai eivät. Kauppasivulle lisätään kuva sovelluksen launcher-ikonista, kuvakaappauksia sovelluksesta sekä kuvaus sovelluksesta.

Ensivaikutelman lisäksi, on huomioitava avainsanat sovellusta lisättäessä. Niitä on tutkittava ja päivitettävä, sillä sinun on mahdollista lisätä vain rajattu määrä avainsanoja. Avainsanojen etsiminen ja kartoittaminen on erittäin tärkeää. Oikeilla avainsanoilla voidaan saavuttaa huomattavasti suuremmat lataukset. On kuitenkin syytä huomata, että nykypäivänä avainsanojen ja algoritmien kanssa trendit liikkuvat nopealla tahdilla, joten ei riitä että lisäät avainsanat sovelluskauppaan applikaatiota julkaistaessa kerran, vaan sitä on päivitettävä ja seurattava aktiivisesti.

Apple App store

Applen kehittämä mobiilikäyttöjärjestelmä iOS on suomen toiseksi käytetyin käyttöjärjestelmä ja sillä on 12.7 prosentin markkinaosuus maailmanlaajuisesti. Pohjois-Amerikassa ja Länsi-Euroopassa se tosin on käytetyin mobiilikäyttöjärjestelmä. iOS-alusta on käytössä Applen iPhone, iPod Touch, iPad ja Apple TV-laitteissa. iOS käyttöjärjestelmä on suunniteltu kosketusnäytölle ja sen toimintoja ohjataan käyttäjän näytön pinnalla tekemillä liikkeille, esimerkiksi kosketus-, nipistys- ja pyyhkäisy menetelmillä.

Millainen on keskiverto iOS-käyttäjä?

  • iOS käyttäjä yleensä asuu Pohjois-Amerikassa tai Länsi-Euroopassa
  • Yleensä työskentelee yrittäjänä tai luovalla-alalla
  • Käyttää enemmän rahaa internetissä ja mobiilisovelluksissa
  • Käyttää yleensä eniten sovelluksia seuraavissa kategorioissa: Business, koulutus ja elämäntyyli
  • Tekee todennäköisesti ostoksia applikaation sisällä

iOS-sovelluskehityksen hyvät puolet:

  • Vahva asema Yhdysvalloissa ja Läntisessä Euroopassa.
  • Tuottaa keskivertoisesti enemmän

iOS-sovelluskehityksen huonot puolet:

  • iOS-käyttöjärjestelmällä on puolet vähemmän käyttäjiä
  • Vaikeampi julkaista applikaatioita
  • Tuottaa vähemmän liikevaihtoa sovelluksen sisäisissä mainoksissa

Google Play

Android-käyttöjärjestelmän on kehittänyt Google ja se pohjautuu Linux-käyttöjärjestelmään. Android-käyttöjärjestelmä on suomen yleisin mobiililaitteen käyttöjärjestelmä ja sillä on 87% markkinaosuus koko maailman mittakaavassa. Maailmanlaajuisestikkaan se ei häviä iOS käyttöjärjestelmälle kuin Pohjois-Amerikassa ja Länsi-Euroopassa. Android toimii mobiililaitteiden lisäksi esimerkiksi autoissa, televisioissa ja älykelloissa. Android sovellusta kirjoitetaan Java-kielellä.

Millainen on keskiverto Android-käyttäjä?

  • Asuu Etelä-Amerikassa, Aasiassa, Keski- tai Itä-Euroopassa
  • Työskentelee yleensä tekniikan parissa
  • Arvostaa hinta-laatusuhdetta
  • Käyttää yleensä eniten sovelluksia seuraavissa kategorioissa: Työkalut, viihde ja kommunikaatio
  • On lojaalimpi ohjelmiston sisäisille mainoksille

Android-sovelluskehityksen hyvät puolet:

  • Suuremmat markkinat
  • Enemmän applikaatioita
  • Enemmän liikevaihtoa sovelluksen sisäisissä mainoksissa

Android-sovelluskehityksen huonot puolet:

  • Android-sovellukset saavat vähemmän liikevaihtoa
  • Enemmän potentiaalisia bugeja

Käyttäjäpalaute

Sen jälkeen kun mobiilisovellus on julkaistu ja se on ollut hetken aikaa muiden ladattavissa ja käytettävissä niin sovellus alkaa saamaan todennäköisesti käyttäjäpalautetta. Vaikka käyttäjäpalaute olisikin negatiivista – ei siitä tule suuttua. Negatiivinen käyttäjäpalaute tulee osata käsitellä ja siitä saatua dataa pitää osata jalostaa, eli negatiivinen on yleensä itseasiassa sinulle hyödyllisempää, sillä sen avulla pystyt kehittämään sovellusta ja korjaamaan bugeja, jos niitä on.

Käyttäjäpalaute voi myös olla positiivista ja sinun kannattaa yrittää vastata kaikkeen palautteeseen aina kun on mahdollista, sillä käyttäjät arvostavat sitä, että heidät otetaan huomioon olivat he sitten antaneet negatiivista tai positiivista palautetta.

Dataa käyttäjäkokemuksesta voidaan kerätä kauppa-alustoilta mihin sovellus on julkaistu (Play- tai App-kauppa) tai itse sovellukseen on mahdollista ohjelmoida käyttäjäkokemusta koskeva kysely tai arvostelu. Jokainen palaute on tärkeää ja se auttaa sinua ymmärtämään sovelluksesi käyttäjiä paremmin.

Markkinointi

Olemme pian kirjoittamassa blogikirjoituksen mobiiliapplikaatioiden markkinoinnista, joten emme perehdy siihen tässä niin yksityiskohtaisesti.

Markkinointi Google Play kaupassa

Sinun on mahdollista markkinoida sovellustasi kuluttamatta rahaa tai maksamalla mainoksista. Jos et halua kuluttaa rahaa markkinointiin, hyviä vaihtoehtoja on sosiaalisessa mediassa mainostaminen, postaile kuvia/videoita sovelluksestasi ysäväpiirillesi ja pyydä heitä jakamaan postauksesi. Riippuen siitä, minkälainen sovellus on kyseessä niin kannattaa miettiä kanavia missä mainostaa, esimerkiksi LinkedIn:ssä ei välttämättä kannata mainostaa pelisovellusta.

Jos haluat kuluttaa rahaa mainostamiseen, niin Google Adwords on oiva väline tähän – sen avulla voit esimerkiksi saada mainokset näkymään pelkästään mobiilissa.

Universaali sovelluskampanja – Google Adwords

Google Adwordsissa pystyt myös valitsemaan niin sanotun universaali sovelluskampanjan. Se sopii sovellusten mainostamiseen ja sen avulla voit tavoittaa asiakkaita esimerkiksi Googlen haussa, Google Playssa, YouTubessa ja Google Display-verkossa. Sinun tulee lisätä vain vähän tekstiä, hintatarjous ja sisältö, sekä kertoa mainostesi kielet ja sijainnit – kaikki muu tullaan optimoimaan jotta käyttäjät löytävät sinut.

Universaaleissa sovelluskampanjoissa ei suunnitella yksittäisiä mainoksia vaan sen sijaan siinä käytetään mainostekstejä sekä sovelluskaupassa julkaisemaasi sisältöä, joiden avulla niistä suunnitellaan useita eri muodoissa ja verkostoissa käytettäviä mainoksia.

Google yhdistää mainoksesi hakutermeihin, jotka liittyvät olennaisesti sovellukseesi. Adwords luo sinulle avainsanoja esimerkiksi käyttämällä Google Play:n hakutermejä joiden kautta käyttäjät ovat päätyneet sovellukseesi.

Markkinointi App store kaupassa

App Storen sovelluksen hinnoista 30% menee Applelle ja 70% menee sovelluksen kehittäjälle.

Perusperiaate App Storessa mainostamisessa

Valitset avainsanat joko itse tai käytät Appstoren ehdottamia. Voit valita näytetäänkö mainoksesi esimerkiksi uusille asiakkaille, olemassa oleville asiakkaille, henkilöille jotka ovat jo aiemmin ladanneet jonkun sovelluksesi vai kaikille. Pystyt myös määrittämään kohdeyleisön iän, sukupuolen ja asettamaan mainokset näytettäviksi ainoastaan tiettyyn maantieteelliseen alueeseen.

Voit valita näytetäänkö mainoksesi iPhonessa, iPadissa vai kummassakin. Voit myös valita mainosten näyttämisaikataulun alkamaan tietystä päivästä tai tiettyyn kellonaikaan.

App Storessa ei ole minimibudjettia, joten voit itse valita kuinka paljon haluat käyttää mainostamiseen.

Lopuksi

Blogikirjoituksen alussa käsittelimme kohderyhmän kartoitusta ja kohdehenkilöä. Tässä kohtaa kohdehenkilön rooli korostuu huomattavasti. Jos emme tiedä edes suurinpiirtein millainen on kohdehenkilö kenelle mainostamme mobiiliapplikaatiota, voimme menettää huomattavia summia rahaa jos maksamme mainoksista. Mutta jos taas olemme perillä siitä, millainen kohdehenkilö/kohdeyleisö on, niin maksetuilla mainoksilla voimme saavuttaa laajan huomion ja saada konversioita aikaiseksi.